Size matters!

Til trods for at min blog ikke er særlig aktiv, så viser det sig at jeg har påvirket et par personer i “den rigtige retning”.

Der er et par stykker af jer som jeg har snakket eller skrevet med som synes at det er en sjov tanke at lave en bucketlist, eller som jeg har valgt at kalde det, en questlog. De er blevet så motiveret at de måske ligefrem vil lave deres egen bucketlist.
En af de ting som de har synes var specielt fedt, er at det ikke kun skal være de helt store oplevelser som man vil lave der skal være på listen, men at der også skal være mulighed for at klare opgaver mere eller mindre når man har lyst til det.

Det har motiveret mig til at skrive dette indlæg og selv om det virker som om at der ikke sker særlig meget på min blog lige for tiden, så lever den stadigvæk i bedste velgående, det bliver i hvert fald et par gange om ugen tilføjet flere ting til questloggen og ud over det har jeg også en del quests kørende, som jeg forventer klaret i løbet af de næste måneder.

Da jeg startede min bucketlist (længe før jeg startede min blog), fokuserede jeg på de store ting. Ting som en Road trip tværs over USA, at fri til min kæreste eller at købe en Vanquish og selv om disse ting er mine helt store drømme gik jeg hurtigt kold i min bucketlist. Motivationen forsvinder når man kun tager listen frem en gang om året for at tilføje nye ting til den og når man kører de her store begivenheder, så er der virkelig langt imellem de flueben, som jo egentlig er hele målet ved bucketlisten.

Det svarer lidt til at begynde at løbetræne. Mange sætter sig det mål at de om 1 år skal kunne løbe et maraton og selv om det nok skal være muligt at træne op til, betyder et kæmpe stort mål langt ude i fremtiden også at man ikke bliver specielt motiveret til at komme i gang. For det første, så er det jo laaaaaangt ude i fremtiden og for det andet, så er det jo (i hvert fald i mine øjne) et stort mål at sætte sig.

I stedet bør man dele det op i bider. Til at starte med kunne det være at komme ud og løbe (ja bare løbe) 2 gange om ugen. Derefter flere og længere ture, sætte et mål på 5 eller 10 kilometer på en løbetur eller måske endda en maraton distance på 2 uger (delt ud over alle ens løbeture) og i sidste ende måske endda på en uge.
I mit tilfælde snakker vi om at jeg bare kan løbe en tur og stadigvæk kunne gå dagen efter, der ville kunne givet et flueben (satans skinnebensbetændelse).

Ved at dele sit store mål op i flere delmål betyder det at man får mulighed for at sætte de helt fantastiske flueben noget oftere. Det kan godt være at det ikke er helt så fedt som når man endelig sætter fluebenet ved maratonet, men det giver motivation og motivation er trods alt det vigtigste at opretholde hvis man vil opnå noget.

Derfor! Tilføj nogen mindre ting til jeres bucketlists! Måske endda nogen som I allerede kunne klare i dag. Personligt har jeg flere ting som jeg i princippet kunne lave allerede i morgen, men højst sandsynligt ikke får gjort.

 XOXO


Skriv et svar