Sådan kommer du i gang med DIN Bucketlist!

Lever du virkelig det liv du gerne vil?

Det er et ret stort spørgsmål at stille sig selv og et jeg selv har brugt rigtig meget tid på at tænke over. Omkring 1. juli sidste år nåede jeg frem til den konklusion at selv om jeg lever rigtig godt, ikke mangler noget og – i hvert fald lige pt. – kan gøre mere eller mindre hvad der passer mig, så lagde jeg mærke til at jeg spildte rigtig meget af min tid. Ekstremt meget tid gik med at tænker over alt muligt, hvem er jeg, hvad vil jeg og hvordan kommer jeg derhen.

I stedet for at gøre lige som jeg plejede, tænke over det, bekymre mig om at jeg aldrig kommer nogen vegne og at det hele jo alligevel bare er håbløst, begyndte jeg i stedet for at sætte ting i system. Det er endt ud i en masse tanker og nedskrevne ord. Der i sidste ende er endt ud i denne blog.

Jeg blev enig om at lave en liste – bucketlist, questlog, ønskeseddel, kært barn har mange navne – over alle de ting som jeg godt kunne tænke mig at prøve. En liste der kan bestå af store og små ting, ting der vil ændre mit liv og den jeg er, eller ting der vil gøre at jeg bare smiler resten af dagen.

Jeg fik allerede inden den her blog blev oprettet krydset de første ting af på min bucketlist.

Kasia og jeg rejste til USA for første gang.

Vi så Grand Canyon og anden helt igennem fantastisk natur.

Og jeg friede!

Det var starten på bucketlisten, siden er der kommet en del ekstra punkter på listen og der er nogen stykker der er blevet gennemført.

SÅ NU ER DET JERES TUR!

Jeg vil gerne hjælpe dig med at få gang i din bucketlist og også gerne med at gennemføre nogen af punkterne på den hvis det er muligt!

Men først skal vi måske lige snakke om hvad en bucketlist er.

Ordet Bucketlist, stammer fra filmen af samme navn – på dansk hedder den “Nu eller Aldrig” – og går i alt sin enkelthed ud på at lave en liste med ting som man gerne vil prøve inden man dør.

Traditionelt set er der rigtig mange der ser en bucketlist som alle de her store begivenheder som man skal nå imens man skynder sig igennem sit liv. Det har jeg ændret lidt på, min bucketlist indeholder punkter af alle størrelser, lige fra at lave en liste med 10 ting jeg sætter pris på i min hverdag, og til store ting som at besøge alle 7 kontinenter, eller at få børn.
Dette har jeg gjort af en simpel grund… Motivation! Jeg ser min bucketlist som en beslutning om at man skal komme i bedre form, tabe vægt eller kunne løbe et maraton. Alt efter hvor meget selvdisciplin man har, kan de være en god ide at indsætte nogen delmål på vejen til at løbe det satans maraton. Delmål som kan motivere dig og holde ilden i gang. Overskuelige delmål, der deler rejsen op i mindre overkommelige bider.

Om du vil gøre det på den måde, kun køre med store begivenheder eller på en helt 3. måde er jo op til dig. Det er DIN bucketlist og du kan bygge den på præcis den måde du gerne vil!

MEN! Lad os komme i gang med at bygge din bucketlist “Krok po kroku”.

1: Brainstorm

Sæt dig alene et sted, tag et styk papir, eller åben et nyt dokument og afsæt et kvarters tid til projektet.

Lad herefter drømmende flyde. Tænk tilbage på hvad du gerne ville da du var barn. De ting du ville da du gik i folkeskole, tog uddannelse, de ønsker og drømme du har når du arbejder, de ting du gerne vil i fremtiden og bare skrive ALT ned! Når det først står der, så står det der og kan ikke ændres så længe at du er i den her fase! Slip fantasien og drømmene løs og bare skriv ned. Husk at der ikke er nogen andre der kommer til at se det med mindre at du vil have at de skal det. Der er ingen der dømmer dig og ingen der retter på dig. Det er DIN tid!

Det kan virke tosset, men øvelse gør mester bare giv slip og giv dig lov til at drømme.

Der findes én regel når man brainstormer. Der er INGEN grænser!

2: Bliv inspireret

Det er ikke altid at vores hjerner kan komme i tanke om alle de ting som man synes kunne være sjov. Derfor er det også tilladt at hente inspiration andre steder fra. En simpel Google søgning kan hjælpe dig godt på vej og der er MASSER af inspiration at hente der ude.

Specielt hvis du er gået kold i din brainstorm kan det være til stor hjælp at hente inspiration andre steder fra.

Husk på at bare fordi at det er andres drømme kan det jo også sagtens være dine drømme!

Her er 10 eksempler der kan få dig i gang, men mangler du mere inspiration er du velkommen til at kigge på min Questlog.

  • Blive gift
  • Rejse jorden rundt
  • Eje en Lamborghini
  • Skrive et håndskrevet brev til en du holder meget af (en god ven, kært familie medlem eller lign.)
  • Lave din egen hjemmeside
  • Smage fårehjerne
  • Lære at synge
  • Blive chef
  • Prøve Yoga
  • Blive bloddonor

En anden fantastisk måde kan være at bruge sociale medier, Instagram og Pinterest er steder hvor er er nemt at finde ting man kan putte på sin bucketlist.

3: Kategorier

Når man er kommet i gang med sin liste, kan man med fordel dele den op i kategorier, personligt har jeg valgt kategorier der beskriver den type af opgave der ligger i kategorien. Man kan også med fordel dele den op i tidsbegrænsede punkter.

  • Punkter jeg skal nå inden jeg bliver 30
  • Punkter jeg skal nå i 2017
  • Punkter jeg skal nå imens jeg er i New York

Ved at dele sin liste op i punkter på den ene eller den anden måde kommer man også automatisk til at tænke over de specifikke kategorier. Så næste gang jeg ser en dokumentar eller film om New York, med en ting du gerne vil prøve er det lettere at huske at få skrevet det ned.

Næste gang jeg læser en artikel om indfødte sydamerikaneres kost i pre-kolonialtiden, kommer jeg i tanke om at lama-testikler da helt sikkert med i min madkategori.

4: Del og sammenlign

Nå du når her til burde du efterhånden have en del punkter på din liste. Men hvorfor ikke dele den med omverdenen. Lav en blog, eller snak med dine venner/familie om den. Måske har de forslag til listen, eller endnu bedre, måske kan de hjælpe dig med at klare et at punkterne på den.

Samtidig er det – igen ligesom træning – lettere at klare tingene og holde sig selv motiveret, hvis man har en partner.

Man kan måske endda snakke om en decideret bucketlist-makker eller måske endda flere personer som hjælpes ad med at gennemføre deres punkter.

5: Skriv dine oplevelser ned!

Lav en blog, en dagbog, et notepad dokument. Fyld det hele op med billeder og en rigtig god beskrivelse af hvad du har gjort, dine følelser omkring det, samt hvor fedt det var at gennemføre dit punkt! Igen er vi tilbage ved motivationen. Muligheden for at gå tilbage og se hvad du har lavet tidligere, kan motivere dig til at få den fede følelse i kroppen igen. Samtidig er det jo altid godt med gode minder!

Hvis du laver en Bucketlist, så del den endelig med mig! Måske har du nogen punkter jeg synes kunne være rigtig fede at få på min!


Skriv et svar